Vent, hvorfor er Cyber Monday en ting?

Disse dage kan det virke som om, der opstår en ny højtid næsten hver anden uge, og det er ikke altid til at vide, hvorfor den dag skulle være så speciel. Særligt hvis man ikke er klar over dens kulturelle kontekst, hvilket er særdeles let, når så mange højtider importeres fra udlandet; specielt USA.

Cyber Monday er ingen undtagelse. Ikke nok med at den er forbundet med andre amerikanske højtider som Thanksgiving og senere Black Friday, er det ikke umiddelbart helt klart, hvoraf navnet stammer.

Hvordan Cyber Monday blev introduceret

Navnet Cyber Monday blev introduceret af Ellen Davis, som var senior vicepræsident for forskning og strategiske initiativer hos National Retail Federation (NRF). NRF havde i en længere årrække observeret, at der var en kraftig stigning i online indkøb på mandagen efter Thanksgiving.

En mulig forklaring, de præsenterede, var, at folk efter forrige uges festligheder vendte tilbage på arbejde og benyttede sig af deres arbejdsplads’ hurtigere internet til at foretage indkøb. Dette var også en chance for at købe julegaver til sine børn uden, at de kiggede én over skulderen.

Den skæbnesvangre pressemeddelelse

Få dage før Thanksgiving i 2005, leverede NRF en pressemeddelelse, hvori de formelt introducerede Cyber Monday. Deres begrundelse var, at der var blevet observeret en 77 % stigning i online salg året før, og at man ville kunne forvente sig, at denne trend ville fortsætte. De havde overvejet at opkalde dagen efter Black Friday og derved kalde det Black Monday, men ombestemte sig da det i så fald ville dele navn med den dag, hvor verdenens aktiemarked brød sammen.

De havde også overvejet Blue Monday efter de blå hyperlinks, men de mente, at det lød lidt for deprimerende.

Overtagelsen af tronen som USA’s største online handelsdag

NRF endte op med at have ret i sin forudsigelse, skønt deres pressemeddelelse kan have været en bidragende årsag. Efter at New York Times brugte begrebet i en rapport af pressemeddelelsen, begyndte navnet Cyber Monday at blive spredt.

Online salg det år endte op med stige med 26 % i forhold til sidste år. År efter år blev det stadig mere anerkendt, dog alligevel ikke den største online handelsdag i året. I en tid blev det blot anset for at være et marketing gimmick. Dette ændrede sig af en eller anden grund i 2014, hvor der blev solgt goder svarende til 2 milliarder dollars, hvorved Cyber Monday blev den største online handelsdag i USA. Den er bare blevet større siden da.

Alligevel kan den stadig ikke måle sig med Kinas Singles Day, hvor der blev brugt 14,3 milliarder dollars på blot 24 timer. I Danmark kan den heller ikke slå Black Friday, da mange butikkers fysiske og online tilstedeværelse ofte er tæt forbundet, hvorved Cyber Monday bliver en anelse overflødig.