Har du lagt en online strategi for din virksomhed? Læs her

Digital markedsføring er på alles læber, og du kan være sikker på at miste kunder, hvis ikke din virksomhed rider med på bølgen. Der er uendelige muligheder, og det kan være svært at finde vej i de tekniske termer.

Webbureauer som upworth.dk yder professionelle webløsninger skræddersyet til dine behov. Først skal du dog gøre dig tre overordnede overvejelser.

Hvad er målet?

Det siger måske sig selv, at målet er at tjene penge. Og ja, det vil som oftest være det overordnede mål for kommercielle virksomheder. Man behøver ikke have studeret erhvervsøkonomi for at se på et regnskab, om det går godt eller skidt.

Når der skal lægges en online strategi, er det dog vigtigt at være mere præcis. Det overordnede mål skal opdeles i mindre delmål, som løbende skal overvåges og justeres. Et delmål kan f.eks. være at få et vist antal følgere på Facebook.   

Hvem er målgruppen?

Du er formentlig allerede helt klar over, hvem der skal købe jeres produkter eller services. Men igen er det en god ide at indsnævre feltet. Måske målgruppen skal deles op i flere mindre grupper, som skal kontaktes på forskellige måder.

Det er afgørende, at du lærer dine kunder og potentielle kunder at kende. Hvor er de i deres liv? Hvad kan de lide? Hvad kan de ikke lide?

Hvor er målgruppen?

Man kan fristes til at tro, at det kan betale sig at skyde med spredehagl. Ved at nå så bredt ud som muligt, er der vel størst chance for at få nye kunder på krogen? Nej det er faktisk ikke tilfældet.

Annoncering koster mange penge, så det er dumt at annoncere de forkerte steder. Hvis målgruppen f.eks. er teenagere, nytter det ikke at annoncere i en avis. Det handler om at ramme sin målgruppe der, hvor de er.